Sider

torsdag 29. januar 2009

Home sweet home....

Nå er jeg tilbake i London og kun siste etappe av denne maratonturen gjenstår. för jeg er tilbake i gamlelandet Norge. ( jeg sitter akkuratt nå ovenfor det norske hopplandslaget....)

De siste dagene har jeg tilbragt i mine foreldres hjem Pakistan. Det hele har vaert en underlig opplevelser og jeg har hatt mange motstridene fölelser.

Med en gang jeg landet så fölte jeg en umiddelbar tilknytning til stedet. Det föltes kjent og trygt til tross for at jeg var veldig forvirret og litt bekymret for motagelsen....

Islamabad er en helt annen by enn det den var sist jeg var der nede. Den er mer utrygg og byen er full av veisperringer, og minner en om alle bombene som har blitt sprengt og alle bomber som muligens kan gå av i byen. Politi og militäre preger byen. Det er en krigssone uten helt å väre det.
Dagene mine i Islamabad var tette og hektiske med mange möter. Möter med tema, og problematikker som er alvorlige og möter med mennesker jeg aldri vil glemme. Tema som äresdrap, tvangsekteskap, vold i hjemmet og manglende skole for gutter og jenter var ting vi var innom.
Det som slo meg er at inntrykket som gis av dette landet er at alt håp er ute... men jeg har mött de menneskene som fortsatt har et håp og som utrettelig jobber for de gode sakene.

Jeg har skjönt hva det var min far snakket om da han beskrev landet han forlot. Dette vakre landet med de flotte menneskene. De er åpne, hjertlige, genröse, varme og har en god lun humor.
Jeg fölte at jeg var kommet hjem. Jeg var mer hjemme i Pakistan enn når jeg er på grönland i Oslo... jeg var när det min far og mor forlot for over tredve år siden.

En kamerat av meg som også har pakistansk opprinelse har sagt til meg at vi bärer på et utrolig savn , som vi nesten ikke er klar over selv. Jeg skjönte at dette stemte da jeg satt midt i mellom masse mennesker og spiste middag. Jeg fölte at jeg hörte til til tross for at jeg er födt og oppvokst i Norge.

Ikke misforstå jeg er fortsatt den norske Lubna, og det var en lettelse da jeg kunne ta på meg skjörte da jeg landet i London.... men jeg föler at jeg hörer til begge steder. För fölte jeg at jeg ikke hörte til der nede.. det er nå endret.

Jeg vet at jeg kommer til å reise ned der igjen.. og komme enda närmere min far og det han forlot for blant annet å gi meg de mulightene jeg har fått.. og jeg vil for alltid väre han evig takknemlig....

Jeg skal legge inn bilder... lover :) Bare vent til jeg har komt til NOrge :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar